Gå til hovedinnhold

Om Den Røde Skolen

Velkommen til Den Røde Skolen

SKOLEN REPRESENTERER ET FORSTERKET SKOLETILBUD FOR ELEVER I GRUNNSKOLEALDER(1-10). UNDERVISNINGSTILBUDET HAR SITT UTSPRING I ASF (AUTISMESPEKTERFORSTYRRELSER). VÅRT KJENNEMERKE ER KOMMUNIKASJON OG SAMSPILL. UNDERVISNINGEN LEGGER VEKT PÅ STRUKTUR (TEACCH-METODIKK), OG LÆREPLANEN SIDESTILLER SOSIAL OG FAGLIG UTVIKLING.


Den Røde skolen er et opplæringstilbud for mennesker med en utviklingsforstyrrelse som påvirker evnen til å kommunisere- og samspille med andre: ASF Autisme Spektrum Forstyrrelser).  Autismespekteret har mange ansikter og uttrykksformer.Det handler om et mangfold fra elever som ikke har verbalt språk,og som kan ha en hjerneskade, til elever med samspillsvansker, men med høy intelligens og svært gode læringsmuligheter (Asperger Syndrom). Våre elever representerer hele dette spekteret. Dette er vår utfordring.
 
Elevene ved Den Røde Skolen får et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud, sammenfattet i en IOP (individuell opplæringsplan). Undervisningen er basert på en samspillsorientert metode, og tar alltid utgangspunkt i mestringsopplevelser. Fokuset er forståelse, mening og selvstendighet.
 
Strukturen ( selve innrammingen av timen,dagen og uka)  skal bidra til grunnleggende trygghet og oversikt og en mer fleksibel håndtering av omverdenen, samtidig som ulike hjelpemidler og metoder er med på å utvikle meningsfylte ferdigheter.
Det arbeides med IP’er(individuelle planer/habiliteringsplaner) med langsiktige målsetninger for skole/arbeid og fritid.
Den Røde Skolen har i dag ansvaret for opplæringstilbudet til 25 elever. 
Skolen representerer et solid fagmiljø og er et ressurssenter som tilbyr kurs og veiledning til flere skoler og enkeltpersoner, både i og utenfor egen kommune
Personalet i Den Røde Skolen består av pedagoger, både med og uten tilleggsutdanning innen spesialpedagogikk, og fagarbeidere i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
 
Skolen omfatter et grunnskoletilbud (1.-10.klasse) og er organisert som en såkalt "forsterket" enhet under Gjerpen barneskole.
I januar 2013 flyttet vi inn i nye, flotte lokaler. Dette har ført til en ny dimensjon i vårt læringsarbeid for elever som sårt trenger tydelige, terapeutiske rammer som kompensasjon for et ofte indre kaos. Dette fortjener vi- og dette gleder vi oss over!

En historisk oversikt

Skoleåret 1988/1989 startet skoletilbudet for mennesker med autisme med 7 elever i den eldste, røde bygningen på Gjerpen barneskole. Gruppa delte bygningen sammen med korttidsbarnehagen, men var fysisk atskilt fra denne ved hjelp av et forheng i gangen.
”Autistgruppa” kom fra Stigertun, der man hadde hatt et tilbud som omfattet elever både i grunnskolen og i videregående skole.  En deling av dette tilbudet førte til at grunnskole-elevene fikk sin tilhørighet på Gjerpen barneskole.
 
Opprettelsen og videreføringen av skoletilbudet til denne gruppen elever var og er en erkjennelse av at mennesker med autisme har behov for et særlig tilrettelagt skoletilbud som tar hensyn til de utfordringer som autismen representerer for den enkelte.
Gjennom åra som har gått har Skien skolekontor vært utsatt for et ”sterkt press” for å omorganisere spesialskoletilbudet sitt.  Heldigvis har man hatt tro på at spesielt tilrettelagte skoletilbud for spesielle grupper, har vært den beste løsningen for de elevene det gjelder. På Gjerpen fikk gruppa etter hvert navnet Den Røde Skolen, etter fargen på skolebygningen der de holdt til.
 
Sammen med at elevtallet gradvis har økt har denne satsingen gitt grunnlag for at man innen Skien grunnskole har utviklet spisskompetanse innenfor autismespekteret som mange skoler/kommuner mangler i dag.
 
Etter som tiden gikk og elevgruppen vokste, kom også behovet for å opprette et skole-fritidstilbud (SFO) til elevene.  Den Røde Skolen har i dag SFO-tibud til alle sine elever i skolens 38 undervisningsuker.  Elevene i barneskolealder har også tilbud i skolens ferier/fridager.
Det er viktig at våre elever har et  koordinert og helhetlig tilbud.  De bruker de samme lokalene, de treffer de samme menneskene, strukturen er den samme gjennom hele dagen på Den røde skolen.
 
De bygningsmessige rammene er sprengt for lenge siden i Den Røde Skolen. På tross av dette klarer man å utvikle et pedagogisk tilbud til elevene som bygger på forståelsen av autismens utfordringer, og som har evnen til å vurdere og ta opp i seg ny viten på det pedagogiske området.
 
Den røde skolen har i dag 25 elever.  Utviklingen både i Norge og ellers i den vestlige verden tilsier at behovet for det tilbudet som Den Røde Skolen representerer, bare vil øke i overskuelig framtid.  Økningen kommer ikke så mye innefor den ”tradisjonelle” delen av autismespekteret, men mer på den høytfungerende delen der de sosiale, personlige og følel-sesmessige utfordringene i forhold til samfunnet rundt, er størst. 
I en ”normalskole” med stor vekt på sosial tilpasning og individuelt ansvar blir de daglige utfordringene ofte uoverstigelige.
 

Hva er autisme?

Fra Autismeforeningens brosjyre

Autisme
Autisme er en omfattende funksjonshemming som særlig påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill. Funksjonshemmingen framtrer som regel før barnet er tre år. Autisme er betegnelsen på et syndrom, dvs. summen av en rekke symptomer som opptrer samtidig.

Diagnoser innen autismespekteret omfatter diagnoser som autisme (infantil autisme), Asperger syndrom (egen brosjyre), atypiske former for autisme og psykisk utviklingshemming med autistiske trekk. Mennesker med autisme kan i tillegg også ha andre funksjonshemminger og sykdommer.

Forekomst og årsak
Forskningen viser at forekomsten av mennesker med diagnose innen autismespekteret er ca. 3 - 5 pr. 1000 innbyggere og er hyppigst hos gutter.

En organisk hjerneskade regnes som grunnleggende, men årsakene er fortsatt usikre. Det forskes mye på området, og man vil i framtida trolig finne flere årsaker til autisme.
Det er enighet blant forskere om at psykososiale faktorer eller spesielle opplevelser i barndommen ikke forårsaker autisme.

Symptomer og kjennetegn
Symptomene kan være tilstede allerede ved fødselen av, men kan også oppdages senere.

Sosiale ferdigheter

  • Barn med autisme virker ofte uinteresserte, synes ikke å reagere når de blir lekt med eller stelt, eller reagerer påfallende annerledes enn andre barn. De kan være vanskelige å roe når de gråter, og virker ofte fornøyd med å være alene.
  • Noen liker kroppskontakt særlig ved voldsom lek, mens andre blir stive og avvisende når de blir tatt på.
  • Noen synes ikke å reagere på stemmer og blir ofte mistenkt for å være døve. Andre er veldig váre både for syns- og hørselsinntrykk.
  • Noen har dårlig blikk-kontakt, mens andre lar blikket gli over ansiktet til dem de møter eller stirrer dem granskende inn i ansiktet fra kloss hold.
  • De lærer sjelden ved å ta etter andre og har store vansker med å forstå og delta i ulike aktiviteter.
  • Samhandling med andre mennesker og evne til å oppfatte andres perspektiv er begrenset.
  • De har stort behov for forutsigbarhet.

Kommunikasjon

  • Språkferdigheten er svært varierende.
  • Noen kan snakke en del og forstå mye. Andre har et nærmest normalt språk, men likevel problemer i forhold til gjensidig kommunikasjon.
  • Noen kan gjenta mekanisk det andre sier uten at det virker meningsfylt i sammenhengen (ekkotale).
  • Talen virker ofte monoton på grunn av dårlig talerytme og lite betoning.
  • De fleste har lite mimikk, gester eller kroppsspråk, eller det er manglende samsvar mellom det de sier og mimikken.
  • Noen utvikler ikke funksjonelt talespråk og må bruke alternativ kommunikasjon.

    Atferd

    •  
    • Mange har vansker med å bruke leker på en funksjonell måt f. eks stiller dem opp i lange rekker, samme rekkefølge hver gang. Å snurre hjulene på lekebilen kan synes mer interessant enn å kjøre den.
    • De viser ofte uvanlig interesse for ting som kan dunkes, svinges, snurres og luktes på, og ting som lyser eller blinker.
    • Enkelte liker spesielle lyder, mens andre unngår visse lyder ved å holde seg for ørene.
    • Noen er veldig urolige og har et høyt aktivitetsnivå, andre er passive eller fjerne.

    Tiltak
    Fagfolk og hjelpeinstanser har ofte liten kjennskap til gruppen.

    Tidlig diagnose er vesentlig for igangsetting av tiltak. Det er behov for helhetlige, individuelt tilrettelagte tilbud.

    Totaltilbudet må omfatte opplæring, gode boforhold, meningsfylt arbeid og aktiv fritid. Langtidsplanlegging og individuell tilrettelegging tilpasset forskjellige livsfaser er svært avgjørende for den enkeltes livskvalitet (habiliteringsplan).

    Opplæringen er særlig viktig og må være systematisk og strukturert. Jo tidligere barna lærer å kommunisere, jo bedre er prognosen.
    Tilegnelsen av bare noen få ord, tegn eller gester vil ofte forbedre livssituasjonen.

    Kommunene har basisansvaret for totaltilbudet til mennesker med autisme.
    Helseforetakene har ansvar for spesialisttjenester.

     

    De fleste har et sterkt begrenset atferdsrepertoar preget av gjentakelser og "ritualer".

Den røde skolen

Rektor: Thor-Arne Dalene
              Mobil: 98 64 07 55

Inspektør: Lene Slåtta
                  Mobil: 93 877 877

Helsesykepleier: Monica A Aasen
                       Mobil: 416 85 959

SFO: Lotte Mjåtvedt
          
Mobil: 95 73 02 20

FAU: Angela U. Mivumbi
          Mobil: 
96 82 74 98
 

Søknad om plass

Pedagogisk plattform

Arbeidsmåter

Klikk for å lese mer om de ulike arbeidsmåtene på den Den røde skolen

Faglenker